dimecres, 18 de novembre del 2009

EL MODEL LINGÜÍSTIC DELS MESTRES: REFLEXIÓ (2)

2. Quin registre o grau de formalitat ha de fer servir un mestre per dirigir-se als alumnes?


Un mestre ha d’adequar el registre lingüístic de la manera més apropiada tenint en compte:

  • Les edats dels alumnes.
  • La situació comunicativa.


Com més petits siguin els alumnes més s’hauria d’adaptar el vocabulari per a una òptima comunicació entre mestre i alumne. Altrament, hem de tenir en compte quin és el grau de formalitat amb el qual ens hem de dirigir als nostres alumnes, ja que condicionarà la relació amb ells. D’una banda un registre massa formal ocasionaria les següents conseqüències:

  • L’alumnat crearia una barrera entre ell i el mestre.
  • El nen no veuria al mestre com una figura propera.
  • Difícil comunicació entre el mestre i l’alumne.

D’altra banda, utilitzar un registre massa col·loquial provocaria l’error de:

  • El mestre actuaria de la mateixa manera que els alumnes i deixaria de ser el model a seguir.
  • El mestre esdevindria un “amic” més dels alumnes i perdria el rol de mestre.

No hem d’oblidar mai que som mestres i que per apropar-nos al nostre alumnat ens hem de basar en una relació de confiança, respecte i comunicació. Per això, pensem que el registre que hauríem d’utilitzar com a futurs mestres seria l’estàndard ja que el seu grau de formalitat no és ni alt ni baix. Tot i així, els hem de fer entendre que existeixen diferents tipus de registres que es poden utilitzar en diferents situacions comunicatives.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada