dimecres, 18 de novembre del 2009

ESTUDI DE CASOS (3)

3. Treballeu en una escola de la conurbació barcelonina on aproximadament el noranta per cent dels alumnes són d’origen familiar castellanoparlant. Davant d’aquesta situació, quins aspectes creieu que us heu de plantejar, com a mestres, en relació amb la llengua?

En una situació en què la llengua castellana és dominant, caldria aconseguir com a mínim que a l’escola els nens puguin disposar d’un context en el qual puguin aprendre i practicar el català. Hem d’aprofitar ara que són petits per ensenyar-los ambdues llengües ja que en aquestes edats l’adquisició és molt més ràpida i no costa tant.


Per això s’haurien de plantejar de dur a terme certes mesures com la de la immersió lingüística, seguint tres requisits fonamentals:

  • Cal mantenir l’estatus de la llengua materna alhora que es desenvolupa l’actitud i motivació cap a la llengua de l’escola.
  • Es parteix del fet que una nova llengua s’aprèn usant-la, tot i que no estigui assolida completament per l’alumne.
  • L’aprenent rebrà les influències dels adults de l’escola (mestres) que tenen un domini bo de la llengua i que els ajudaran a superar les seves mancances.


Com que el nombre de nens no catalanoparlants del centre és més elevat que el 70%, s’hauran de tenir en compte aquests altres aspectes:

  • Tenir una durada de 4 cursos escolars.
  • Aplicar-se als cursos inicials (alumnes entre 3 i 7 anys).
  • Constància expressa de la voluntat dels pares que els seus fills efectuïn una immersió lingüística.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada